Norsk sykkelsport skaper nytt samarbeid for å få til mer

Norges Cykleforbund, Tour des Fjords AS og Ladies Tour of Norway AS har inngått en samarbeidsavtale for å tilby partnere en fellespakke for Norsk sykkelsport på landevei. For første gang vil partnere få mulighet til å bli totalpartner til hele sykkelsporten på landevei i Norge. Gjennom samarbeidet kan man tilby synlighet både på de største arrangementene, men også på landslaget og mindre arrangement.

Norges Cykleforbund stiller sponsorplass tilgjengelig som medfører synlighet på alle landslagene på landevei, Norges Cup og Norgesmesterskapet. Tour of Norway for Kids blir også en mulighet for partnere.

Tour des Fjords AS som arrangerer Tour of Norway vil tilby sitt partnerprogram med alle mulighetene som ligger i dette.

Ladies Tour of Norway, som arrangerer WorldTour-rittet Ladies Tour of Norway, tilbyr avtaler på alle nivå i sitt partnerprogram.

Gjennom å etablere et samarbeid har vi større muligheter til å skape kontinuitet i synliggjøring av våre partnere, samt skreddersy aktiviteter både for elite og bredde, barn og unge. Et slikt samarbeid er også en flott mulighet til å synliggjøre sporten uavhengig av kjønn, her kan aktuelle partnere ta en unik posisjon innenfor sykkelsporten, sier rittdirektør for Ladies Tour, Roy Moberg.

Alle deler av landeveissyklingen er nå tilgjengelig for partnere som ønsker å profilere seg gjennom sykkelsporten, både kvinner og menn, barn og unge.

Sykkelsporten er i vekst på landeveien både for kvinner og menn. Aldri før har vi hatt så store arrangement med så store profiler som kommer til Norge, aldri har Norge hatt flere utenlandsproffer på de store lagene internasjonalt. Norge begynner å bli en sykkelnasjon og da er det viktig at vi jobber sammen for å gjøre produktene våre mest mulig attraktive, sier Generalsekretær i NCF Eystein Stokstad.

Norske bedrifter har begynt å profilere seg på de store lagene internasjonalt og sett verdien i dette. Norsk sykkelsport trenger flere partnere for å kunne utvikle seg videre. Vi tror vi har mer å tilby partnere som ønsker å bruke sykkel for å profilere sin merkevare og sine verdier ved å tilby et helhetlig partnerskap som gir profilering gjennom hele sesongen og på de største arrangementene og sykkelforbundet, sier daglig leder for Tour of Norway Roy Hegreberg

Vi har mye å vinne ved å ha et sterkere samarbeid mellom Norges Cykleforbund og de største arrangørene, vi vil samarbeide både med kompetanseoverføring og ressurser. Vi jobber alle sammen for å heve rammene for Norsk sykkelsport, avslutter initiativtakerne unisont.

Tall fra 2019

  • 13 proff rittdager
  • 13 forskjellige World Tour lag for menn
  • 22 UCI kvinne lag, inkludert samtlige topp 15 UCI rankede lag
  • 275 kommisærer
  • 700 amatør sykkelritt i hele Norge
  • 18 100 barn deltok på Tour of Norway for kids
  • 38 500 lisenser i Norge
  • 180 000 tilskuere langs løypene
  • 250 000 samtidige seere på TV i Norge
  • 5 000 000 videovisninger av arrangementer på nett

Foto : Trine Høistad

For mer informasjon, kontakt:

Eystein Stokstad,  Generalsekretær i NCF – 991 51 225, Eystein.Stokstad@sykling.no
Roy Hegreberg, Daglig leder Tour of Norway – 996 03 143, roy@tourofnorway.no
Roy Moberg, Daglig leder Ladies Tour of Norway, 906 49 339, roy@lton.no